asd
asd

A differenciálmű

2009.11.07. 13:38

Hogy őszinte legyek hossz éveken át annyit mondott nekem az a szó, hogy egy nagy kerek doboz az autók hátsó tengelyének közepe fele... Aztán ahogy egyre többet néztem a Discoveryt lassan lassan egyre konkrétabb kép alakult ki bennem róla. Az vezetett rá leginkább erre az egészre, hogy megértsem a pontos működését, mert a feladata már tiszta volt számomra. Na de mis is ez? Ha az autó egyenesen halad akkor semmi. Viszont gondoljatok bele, mi van ha kanyarodik? A belső íven lévő keréknek lassabban, a külsönek pedig gyorsabban kell forognia, hogy kanyarodhassunk. Na de miért pont annyival forog lassabban mint amennyivel, és ezt mi dönti el? Na ez érdekelt engem. Most már tudom hogy a neve az angol különbség szóból származik, vagyis fordulatszám különbséget teremt a két tengely között. Mivel fordulatszámot se létrehozni, se elnyelni nem tud, ezért amennyivel gyorsabb az egyik kerék a másik annyival lassabb, a kerekek ellenállása alapján. Képzeljük el úgy, hogy hogy ülünk a Rang Roverünkben, és egy óriás felemel minket. Ha padlóig tapossuk a gázt, és az óriás egyik kezével megfogja a bal hátsót, akkor a jobbhátsó az áttételnek megfelelően kb. 2x gyorsabban forog. Komlyra fordítva a szót a diffiműben lévő bolygókerék normáls esetben együtt mozog a féltengelyekkel, kanyarodásnál, vagy csuszós úton pedig eltérően.

A bejegyzés trackback címe:

https://amg-mercedes.blog.hu/api/trackback/id/tr221507040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.01.30. 10:39:42

Nekiálltam összeszerelni az első differenciálművet, már olajosra csináltam. Szétszedtem a hátsót, azt még zsírral raktam össze, szintén olajos kenésűre oldottam meg.
Szétszedés után a zsíros így nézett ki:
www.helysegnevtablak.hu/amg/bolygomu_szetszedve.jpg
Látszik, hogy a zsírt kidolgozták magukból a fogaskerekek, és szinte szárazon mentek. Olajos megoldással pedig ilyen:
www.helysegnevtablak.hu/amg/bolygomu_belso.jpg
A ház szétszerelésekor szintén azt tapasztaltam, hogy a zsírt kidolgozta magából a tányérkerék.
www.helysegnevtablak.hu/amg/diffi_szetszedve.jpg
Ide gondolkodom valami megoldáson, hogy esetleg egy pici olaj lenne a ház alján (nem teljesen feltöltve), amiben a tányérkerék tudna 'megmártózni', így folyamatosan lenne olajfilm a fogak felületén.
Azt is tapasztaltam, hogy a nyelestengely forgatásakor picit egy ponton mint ha szorulna. Kiszedtem, és fény felé fordítva láttam, hogy a tengelyre nem teljesen merőlegesen volt ráültetve a fogaskerék, egy picit tudtam rajta igazítani, így az is finomabban megy már. Valamint a csapágyak helyén picit megütöttem pontozóval, hogy a csapágyak rászoruljanak, mert nagyon lötyögősek voltak.
www.helysegnevtablak.hu/amg/nyelestengely.jpg
Ha esetleg valakinek lenne valami jó ötlete a ház olajos kenésére, az jól jönne. Persze itt is kellene valami tömítés, de mivel ez nem lenne feltöltve teljesen, nem kellene annyira komoly tömítés. A bolygóműben egyébként sütőpapírból csináltam tömítést :). Vékony, és nem kell a házból faragni. Még az illesztőpöckök is megmaradtak. És nem folyat sehol.

hondani 2010.01.30. 11:36:49

Jól látszik a képeden, hogy a bolygómű oljas kenése sokkal kifinomultabb megoldás, de azt se felejtsük el, hogy használat közben ez az alaktrész folymatosan forog, és így a zsír nem fog megmaradni a közepén, egy csomóban, hanem a centrifugális erő hatására a széle felé kezd majd vándorolni. Ez persze nem igaz a diffi házára, ott valóban jó volna egy olajos megoldás.

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.01.30. 12:07:57

@hondani: A zsírcsomó, ami összeállt a kerekek közt, meg is keménykedett. Szerintem annyira, hogy hiába forog a bolygómű, olyan kis ármérőn nem lesz akkora centrifugális erő, ami szétvinné.

hondani 2010.01.30. 12:08:53

az nem túl jó, akkor marad az olajos kenés.:D

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.01.30. 12:10:14

@hondani: A bolygómű ugye csak akkor dolgozik, amikor forgási sebességbeli különbség van a két féltengely közt. Viszont a tányérkerék folyamatosan forog menet közben, ezért lenne fontos a házban is ennek a kenése, mert arról aztán tényleg lemegy a zsír a centrifugális erő hatására.

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.01.30. 12:15:29

Lehet kikísérletezem az első diffinél az olajos kenést, tömítésekkel, meg ahogy kell, és megírom, mire jutottam. Szereztem speckó zsírt, ami jól tapad, de ha belegondolok, hogy az autó milyen gyorsan megy, és milyen gyorsan fog forogni a bolygómű a tányérkerék által, és valami aluöntvény szerű anyagból vannak a fogaskerekek, szárazon szerintem hamar megeszik egymást.

Crazy_Pilot_[HUN] 2010.02.01. 09:09:54

qpci, nagyon tetszett a figyelmességed, ahogy bármi áron próbálod jobbá tenni.
Rengeteget agyaltam azon, hogyan lehetne magát a fogaskoszorút és a kis meghajtótengelyt olajosan kenni.
Elmondom a véleményem, hátha ad tippet. A tömítést maguknál a csapágyak külső és belső illeszkedésénél kell csak megoldani, a ház két fele szintén szigetelhető tömítőpapírral.
Ami miatt necces az egész, az a baromi nagy fordulatszám, amivel a meghajtótengely és a fogaskoszorú jár. A csapágyak külső oldalán a tömítés megoldható szintén papírral, (vékony csíkban körétekered és úgy ülteted bele a foglalatba), de a belső felével, ott ahol rá kéne szorulnia a kis meghajtótengely köré, nem tudom, mit lehetne csinálni.
Esetleg az 1. számhoz kapott piros szilikongyűrűk közül felrakhatnánk oda, elég vastag a tengely ahhoz, hogy megnyúljon és ráfeszüljön. (Az 1. szám megvan pluszban.)

czirbiklaszlo (törölt) 2010.02.01. 09:33:51

Sziasztok!
Szerintem a fogaskoszorúnál maradjon a zsíros kenés, mert a csapágy tömítésénél nem lesz könnyű dolgotok, és nehogy a használhatóság rovására menjen a "tuningolás". Inkább használjatok hígabb zsírt (esetleg keverjétek egy kis! olajjal).
Szerény véleményem ennyi (vagy megfogadjátok, vagy nem).

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.02.01. 09:58:02

@Crazy_Pilot_[HUN]: Gondolkodtam én is a papírral, meg azon is agyaltam, hogy vékonyan bekenni sziloplaszttal, a csapágyak helyén is, de tényleg vékonyan, aztán arra jutottam, hogy hagyom, jól telenyomtam zsírral, azt annyi. Ahogy utánaolvastam több oldalon, ahol ezzel foglalkoznak, már a profibbak is, azok is csak a bolygóműbe tesznek olajat, a tányérkereket zsírral kenik. A hígabb zsír, vagy olajjal kevert zsír, is jó megoldás. A csapágy külső házba illeszkedése sem tökéletes, picit mintha bekerülne zsír a csapágy külseje, és a ház közé. Lehet oda jó lenne egy vékony papírtömítés, de akkor meg lehet a ház feszülne. Mindegy, már összeraktam tele zsírral, így marad. Ha lekopik a fogaskerék, veszek rá újat.

czirbiklaszlo (törölt) 2010.02.01. 10:37:20

Köszi!
Látom van aki úgy gondolkodik mint én (a túlzott "tuning" nem mindig jó).

ricsi22 (törölt) 2010.02.01. 11:41:16

Sziasztok.
Van egy "köztes megoldás" is bármelyik modellező boltban vagy neten találtok szilikonzsírt. ezt direkt ide fejlesztették ki a fogaskerekek kenésére, lapozzátok fel a 16-os füzetet ott olvashattok róla. a bolygómű kenésére czirbiklaszlonak adok igazat jó ötlet az olaj de a csészében szerintem is bonyolult lenne a tömítéssel bajlódni( aki mégis a két csésze közé akar tömítést készíteni annak adok 1 tippet aztán vagy megfogadja vagy nem a csészét nagyon vékonyan megkened zsírral és rányomod a papírra ezzel kirajzolódik az alakzat és csak ki kell vágni a furatokat is szépen mutatja). aztánn még mindig ott van a csapágy ott eresztene, még a zsír is kijön. én ide szilikonzsírt akarok rakni ez az olaj és a zsír között van nem folyik de nem is sűrű ezt használják még a sebességváltó és a motor fogaskereke közt is mert ez rátapad a fogakra és a filmréteg rajta is marad, pedig nekem úgy tűnik a sebességváltó fogaskerekei műanyagok. na kíváncsi leszek ki hogy dönt és ki melyik megoldást használja. további jó szerelést üdv.

jancsi ,,pöpec'' 2010.02.01. 19:48:58

Az én véleményem az,hogy ha a tömítést meg is csinálja valaki a fogaskoszorú házához,idővel magán a csapágyon keresztül fog az olaj át szivárogni.Oda elviekben kellene egy szimering,hogy tömítsen.Ugyanis forgás közben az olaj bekerül a csapágy belsejébe,onnan pedig kívülre a csapágyon.Ezt viszont tapasztalatból tudom.Erre ha kitalál valaki valami megoldást,akkor a többi tömítéses dolog megoldható. Sziasztok.

Crazy_Pilot_[HUN] 2010.02.09. 10:20:51

Ricsi! Be is halnék, ha kiderülne, a váltó fogaskerekei műanyagok. Hihetetlen erőhatások és fordulatszám hat ezekre, gondolj csak a váltás során létrejövő erőre, amivel megkapaszkodik a kisebb fogaskeréken. A váltó kenése is necces ha valaki járatosabb, ossza meg velem, normál és/vagy sportkocsiban hogy szokták? Zsírral? Nem vagyok benne biztos.
A gond az, hogy a váltónál hatványozottan előjön az, amit a kiegyenlítő bolygókerekeknél tapasztaltunk. Gyorsabb forgás, gyorsabban veti ki a kenőanyagot. Nem?
Jancsi, igazad van a csapágyakkal kapcsolatban, de nem adom fel a dolgot. =) Fő a kreativitás, nem igaz? Persze előtérben a kocsi minél kisebb módosítása.

ricsi22 (törölt) 2010.02.09. 10:31:45

Sziasztok.
Crazy Pilot jó akkor ne legyen igazam de nekem úgy tűnik mintha valami (kemény) műanyaglenne legalábbis a motoron lévő fogaskerék tuti. nézz szét a német oldalon ott a pdf fájlokat is megtekintheted: www.amg-mercedes-racer2008.de/modell_bauteile.php
a 73-as alkatrész nem olyan? üdv.

qpci · http://www.helysegnevtablak.hu 2010.02.09. 10:43:51

@ricsi22: Szerintem az fém. Azért tűnik műanyagnak, mert sötét színű. Szerintem olyan anyagú, mint a féltengely lehajtások (www.amg-mercedes-racer2008.de/modell_bauteile21-40.php pl 25-ös csomagban).

ricsi22 (törölt) 2010.03.18. 15:21:59

Sziasztok, na ma megtaptam a következő két számot a 40-41-est. mit szóltok a váltó első darabjaihoz? Én mondtam hogy a fogaskerekek Műanyagok de nem hittetek nekem. kíváncsi vagyok milyen hosszú lessz az élettartalma, ide valami spéci kenőzsírt fogok alkalmazni.üdv.

Andreasjr 2010.05.14. 15:26:19

Sziasztok

olvastam egy kommentet korábban a difi szorulásáról és nem találom ezért kérdeznélek titeket arról hogy mit lehet csinálni vele mert hiába szedem szét és próbálom összerakni ujból és ujból hátha csak valamit nem illesztettem jól össze vagy a csavart nem huztam meg belül, szóval még mindig minden fordulatnál szorul és nem is kicsit, ami aggaszt. szóval ha van valakinek ötlete tapasztalata vagy ugyanezt a problémát orvosolta volna már szivessen venném ha lerná nekem is a megoldást ide.

üdv. Andreas Jr.

czirbiklaszlo (törölt) 2010.05.14. 21:49:03

Sziasztok!
Az is megoldást jelentene, hogy ÓVATOSAN! megreszeled a lehetséges sorják eltávolítása céljából a fogak közét. Nem véletlenül írtam, hogy óvatosan, mivel ez nem egy kemény anyag (spiáter, valamilyen alumínium ötvözet), de vigyázz, mindíg a fogak síkján legyen a reszelő, és ésszel PICIT RESZELJ, szinte csak a reszelő súlyával.
Amúgy valószínű azért szorul, mert nincsenek bekopva a fogak, és picit sorjásak
Üdv: Laci

Nr01 2010.05.15. 19:28:31

Hali!
Erre van a bejáratás... szerintem fölös megreszelgetni, bejáratás alatt összekopnak az alkatrészek és jó lesz ;)
Üdv!

Andreasjr 2010.05.17. 08:37:30

sziasztok!

Okés megnyogodtam nem nagyitom fel akkor a problémát, látom itt akkor csak egy apró rutin dologról van szó. nézegettem meg gondolkoztam róla hogy mit szurhattam el hogy szorul. . . :) köszi

czirbiklaszlo (törölt) 2010.05.17. 17:40:52

Sziasztok!
Ne nyugtalankodj Anderasjr, és szívesen!

czirbiklaszlo (törölt) 2010.05.17. 20:56:52

Bocsi!
Véletlenül felcseréltem a betűket.
Helyesen így, Andreasjr!!!

hondani 2010.05.19. 10:09:34

Nos, első alkalommal mikor összeszereltem a diffi nekem is baromira szorult, a gondot az oldotta meg, hogy a műanyag házat összetartó csavarokat rossz sorrendben, nem ugyanolyan erővel, és túlzottan meghuztam, így a ház vetemedett az egyenlőtlen erők miatt.

czirbiklaszlo (törölt) 2010.05.19. 18:35:07

Sziasztok!
Eladóak a következő alkatrész csomagok
tartalékba (bontatlanul, újságokkal, és persze külön-külön is):
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 1.500/db
Jelentkezni a következő e-mail címen lehet: czirbiklaszlo@gmail.com

czirbiklaszlo (törölt) 2010.05.22. 16:45:07

Sziasztok!
Az 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11- es tartalék alkatrészek eladva!
Köszönöm!
süti beállítások módosítása